fredag 8 april 2011

Vår tid, Vårt land


Hitta just en JÄÄTTE bra video, där var finland svenskar sjunger om ett jämställt Finland. Lyssna alla tyydligt på alla orden. Tycker jätte mycket om den här !! har aldrig hört en mera betydelse full song :)

" Jag är här på mammas gata, går i pappas spår! Kan inte alla bara sluta tjata om fädersland och modersmål!!"

Land vårt land, foster land
Vill hålla dig i vår hand
En del av dig en del av mig
En del av oss, så alla du
Räcker till om du vill

Här är vi i vår värld
Har lejonet tappat sitt svärd?
Vi frågar, vem e vi? vem är jag?
Vem är vem? i vårt hem
Någon som vet identitet?
Det är här vi snackar vårt språk
Ja tänne varmaan aina tervetullut oot!

Vår tid, vårt land
Det var här jag föddes, det var här jag fick mitt namn
Vår tid, vårt land
Vårt land i vår tid

Dåtids dröm, nostalgi
Nynna på din melodi
Men världen vännde ren länge sen
Tiden den går och går
Sopar bårt gamla spår
Tää aika haavat parantaa
Remember that we love you
From our hearts

Vårt land, vår tid, vårt land (vårt land)
Det var här jag föddes
Det var här jag fick mitt namn
Vår tid (vår tid), vårt land (land)
Vårt land, i vår tid (vår tid)

När jag hamnar tillbaka på mammas gata
Kan jag samla tankarna
som mamma prata
Kan jag byta språk och jag babblar samma
Jag ser inte någon ankdamm
Jag ser samma flagga
Samma gammla diskutioner
Som bara samlar dam
Kan det nappa om det kallas " pakko ruotsi"?
Jag ser händer i taket från Karis till Kuopio
Ja sen pohjon maan kauta ei ne vast...

Vi e här på mammas gata, kanske går i farsans spår
Hur länge ska folk orka tjata om
Federsland och modersmål?

Vår tid, vårt land
Det var här jag föddes
Det var här jag fick mitt namn
(vår tid) Vår tid, vårt land
Vårt land, i vår tid
Vår tid, (vår tid) vårt land (vårt land)
Det var här jag föddes
Det var här jag fick mitt namn

(vår tid) Vår tid, vårt land
Ljud högt
Högt ljud
Vårt land
Samma flagga


Inte för att dra med någon politik , men jag står för ett tvåspråkigt Finland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar